DA i ny analyse:
Uligheden i folkeskolen vokser

FotoBenteJ__ger--17__4_
Børn af ufaglærte har stort set ikke haft fremgang i karaktererne de seneste to årtier, viser ny DA-analyse. (Arkivfoto) Foto: Bente Jæger
2. aug. 2022 06.59
Kløften mellem, hvordan børn af ufaglærte og børn af akademikerforældre klarer sig i folkeskolen, vokser. Også gabet mellem drenge og piger er blevet større.

Uligheden mellem drenge og piger og mellem børn af ufaglærte og børn af højtuddannede vokser i folkeskolen.

Det konkluderer Dansk Arbejdsgiverforening (DA) i en analyse af karakterer, køn og forældrebaggrund, skriver Berlingske.

Og administrerende direktør i DA, Jacob Holbraad, kalder udviklingen "stærkt bekymrende".

"Der er en ret tæt sammenhæng mellem at gå ud af folkeskolen efter at have klaret sig godt og senere få et job og en uddannelse og et godt liv, hvor man tjener sine egne penge og indgår i et arbejdsfællesskab med gode kolleger. Det er virkelig utilfredsstillende, at man i grundskolen ikke når at få lært de unge mennesker det, de skal. Det kan man grundlæggende ikke være bekendt," siger han til Berlingske.

Allerede abonnent?

Glemt kodeord

Få adgang til

A4 Ligestilling

1 Bruger

4.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)

Adgang til den nyeste
viden om ligestilling, køn, LGBT+ og mangfoldighed.

Få adgang nu

3 Brugere

8.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)
√
Adgang til dig og
2 kollegaer
√
Du er i gang på
2 minutter

Kun 2.949 per person/år

Få adgang nu

5 Brugere

12.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)
Adgang til dig og
4 kollegaer til en stor
besparelse

Kun 2.569 per person/år

Få adgang nu
A4 Ligestilling
Allerede abonnent?

Glemt kodeord