Overraskende fund:
Lærerens køn har ikke betydning for elevers læring

20150818-122359-A-5616x3744ma
Lærerens køn har ikke betydning for elevernes resultater. Det viser en ny analyse fra Børne- og undervisningsministeriet. (Arkivfoto) Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
20. jun. 2022 06.07
Lærerens køn har ikke betydning for elevernes resultater. Det er en af konklusionerne fra første møde i en ekspertgruppe om køn i uddannelse.

I sidste uge nedsatte Børne- og undervisningsministeriet en ny ekspertgruppe, der skal komme med anbefalinger til, hvordan betydningen af køn kan mindskes i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.

Baggrunden er, at pigerne klarer sig bedre end drengene ved prøver i folkeskolens afgangseksamen i 9. klasse. Forskellen er steget fra 0,3 karakterpoint i 2008 til 0,8 i 2019. I dansk er pigers karakterer i gennemsnit 1,7 karakterpoint højere end drenges, mens drenges karakterer i matematik er 0,2 karakterpoint højere end pigers.

Svært at pege på enkelte faktorer

Ekspertgruppens skal tage udgangspunkt i en analyse, som Børne- og undervisningsministeriet har udarbejdet om de faglige forskelle mellem drenge og piger.

Allerede abonnent?

Glemt kodeord

Få adgang til

A4 Ligestilling

1 Bruger

4.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)

Adgang til den nyeste
viden om ligestilling, køn, LGBT+ og mangfoldighed.

Få adgang nu

3 Brugere

8.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)
√
Adgang til dig og
2 kollegaer
√
Du er i gang på
2 minutter

Kun 2.949 per person/år

Få adgang nu

5 Brugere

12.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)
Adgang til dig og
4 kollegaer til en stor
besparelse

Kun 2.569 per person/år

Få adgang nu
A4 Ligestilling
Allerede abonnent?

Glemt kodeord